Hangtér | A rádiókritikus

Online hallgatható hangjátékokról

Címkék

1956 (2) adaptáció (9) Agota Kristof (1) Ajtay Andor (1) Artur Miller (1) Az analfabéta (1) Az öreg halász és a tenger (1) Bartók Rádió (6) Béres Attila (1) bitó lászló (1) bulgakov (1) Bulgakov (1) Czigány Zoltán (1) Dmitrij Nyikolajev (1) Duncan Macmillan (1) Elfriede Jelinek (1) fantasy (2) Fésűs Éva (1) fodor tamás (1) Forradalom (1) Funk Miklós (1) Gerhart Hauptmann (1) Goncsarov (3) Gücülke (1) Hangjáték (2) hangjáték (19) hangjátéksorozat (2) HangJátékTér (6) hanna (1) Harry Potter (1) Hegyi Barbara (1) Helyey László (1) Hemingway (4) Horgas Béla (1) humor (1) Időfutár (5) időfutár (1) időutazás (1) ifjúsági hangjáték (1) Ifjúsági hangjátéksorozat (2) ifjúsági sorozat (1) Iris Disse (1) katalin utca (1) Keresők (1) kossuth rádió (3) Kossuth Rádió (10) Kritika (1) kritika (10) Krúdy Gyula (1) Ladik Katalin (2) Latinovits Zoltán (2) Lehoczky Orsolya rendezései (2) mesejáték (5) Mohács (1) Molnár Péter (1) MR3 (1) Naplemente előtt (1) Oblomov (4) Odüsszeusz alkonya (1) Öreg hal (1) öreg hal (2) öreg halász (1) orosz avantgárd (1) pilátus (1) Piros Vadász (1) rádió-performance (1) rádiójáték (5) Rádiójáték (1) rádiószínház (5) regényadaptáció (1) Régió Rádió (3) Sári László (1) sci-fi (1) sorozat (1) Szabó-Sipos Barnabás (1) szabó magda (2) szerelem (1) szigethy andrás (1) Szorongás (1) Tasnádi (1) tenger (2) történelmi (1) tündérmese (1) Vámos Miklós (5) Vonnegut (1) Címkefelhő

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Utolsó kommentek

  • vadász2: A Garami-dosszié bennem is mély nyomot hagyott, annyira, hogy így közel húsz év után is felrémlik. Én az eredeti sugárzást kaptam el még 2003-ban. Álmatlanul forgolódtam, mígnem bekapcsoltam a rádi... (2021.06.09. 20:52) Tragédia Vietnámban
  • letigre: Az sorozat ötlete jó, de ahogy a fiatalok úgy tesznek mintha fiatalok lennének, és nyomják a tinédzserek szófordulatait, az valami borzasztó. Méri valaki, hogy mennyien (nem is beszélve a fiatalokr... (2013.01.28. 20:20) Vissza a jövőbe!
  • Monsieur: ..én most hallgattam meg másodszor..Básti Juli alakításában nem találtam semmi kivetni valót..(ill. ez így nagyon visszafogott kijelentés.. - szerintem ez azon alakításai egyike amelyek végett méltá... (2012.11.24. 14:02) Vérbeli patthelyzet
  • Utolsó 20

Egy nő emlékének rabságában

2012.10.01. 00:46 - Magika21

Címkék: kritika rádiójáték hangjáték

Mondhatnánk, ez egy szokványos történet, de korántsem az! Különlegessé teszi a szerző által létrehozott mesevilág és a valóság összemosása: váltakoznak, vagy épp együtt vannak jelen a csodás, valószerűtlen elemek, mint a három nyúl sorsa (közülük is a legkülönlegesebbé, Fülöpé, aki hárfán játszik) és a történelem (a háború utáni évek zűrzavara, romeltakarítás, puskaropogás). Egyszerre tárul elénk a szereplők jellemén keresztül a háború utáni idők korképe: Bábika elkeseredése, panaszai, egészséges életösztöne; Babszi naiv lénye, szerelme a fiú iránt, majd öngyilkossági kísérlete; édesapja ügyeskedései; Pepita túlélésért vívott harca. Az egyéni vívódások  magát a társadalmi átalakulást szemléltetik érzékletesen: az új rendbe való beilleszkedés nehézségeit, a régi élet feladását, az átalakulás folyamatát érezhetjük ezekből a jelenetekből. Mindezt egy szerelmes zenész szemén át láttatja  a szerző, de olyan bájjal, humorral, hogy még az elborzasztó jelenetek is kedvesnek tűnnek.

A Határ Győző Pepitó és Pepita című regénye alapján készült hangjáték érzékletesen alkalmazza a műfaj kínálta lehetőségeket: huszonöt hangképben ismerkedhetünk a történettel, amelyben megfelelő akusztikai jelenségek segítik a hallgatót a cselekményben való eligazodásban. A hangjáték külön értékét adja, hogy a kiváló színészi gárda mellett, akik életre keltik a szereplőket, a narrátor maga a szerző, Határ Győző. Kivételes élmény hallgatni, ahogy az egyes részeknél mély átéléssel, néhol meg meghatódva eleveníti fel "teremtményei" életét, tetteit, érzéseit.

A dialógusok kifejezőek, élethűek, dinamikusak. A történet a férfi-női párbeszédek révén bontakozik ki. A főhős ugyan Pepito, - rajta keresztül kerülünk kapcsolatba a többi szereplővel - de a meghatározó személyiség a történetben Pepita, aki csapongó érzéseivel, hangulataival, emlékeivel, vágyaival kihatással van a főhős tetteire, viselkedésére, sorsára. Ez a kapcsolat hasonlít a korszakra, amelyben járunk: épp oly kiszámíthatatlan, kegyetlen és elutasító, mint a történet végén maga Pepita. 

Az emlékképek egy regényből tehát egy visszaemlékezés egy korszakra, melynek borzalmait úgy feledteti a szerző, hogy játékossá teszi.A hangjáték eredetisége, nyelvi stílusa egyedi. A történet végén az a benyomása támad a hallgatónak, mintha a  főhős egy kicsit a szerző ifjúkori énjéből fakadna: felidézi a szenvedélyt, az emlékeket  valakiről, aki végül elfelejti, és még a nevére sem emlékszik. 

Szereposztás: Pepito - Csányi Sándor, Pepita - Bánsági Ildikó, Bábika - Lázár Kati, Fuvolás Babszi - Hámor Gabi, A nagy Jankóviusz - Szacsvay László, Anyóka - Molnár Piroska, Az utászok hadnagya Mészáros Béla

Muzsikusok: Darvas Ferenc és Gáspár Gyula     Zenei szerkesztő: Molnár András

Dramaturg: Varga Viktor (2004)   

Rendező: Máté Gábor

A felvételt borlai Kinga és Kulcsár Péter készítette

Értékelés: 3/5

A bejegyzés trackback címe:

https://hangter.blog.hu/api/trackback/id/tr854812395

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása