Hangtér | A rádiókritikus

Online hallgatható hangjátékokról

Címkék

1956 (2) adaptáció (9) Agota Kristof (1) Ajtay Andor (1) Artur Miller (1) Az analfabéta (1) Az öreg halász és a tenger (1) Bartók Rádió (6) Béres Attila (1) bitó lászló (1) bulgakov (1) Bulgakov (1) Czigány Zoltán (1) Dmitrij Nyikolajev (1) Duncan Macmillan (1) Elfriede Jelinek (1) fantasy (2) Fésűs Éva (1) fodor tamás (1) Forradalom (1) Funk Miklós (1) Gerhart Hauptmann (1) Goncsarov (3) Gücülke (1) hangjáték (19) Hangjáték (2) hangjátéksorozat (2) HangJátékTér (6) hanna (1) Harry Potter (1) Hegyi Barbara (1) Helyey László (1) Hemingway (4) Horgas Béla (1) humor (1) időfutár (1) Időfutár (5) időutazás (1) ifjúsági hangjáték (1) Ifjúsági hangjátéksorozat (2) ifjúsági sorozat (1) Iris Disse (1) katalin utca (1) Keresők (1) kossuth rádió (3) Kossuth Rádió (10) Kritika (1) kritika (10) Krúdy Gyula (1) Ladik Katalin (2) Latinovits Zoltán (2) Lehoczky Orsolya rendezései (2) mesejáték (5) Mohács (1) Molnár Péter (1) MR3 (1) Naplemente előtt (1) Oblomov (4) Odüsszeusz alkonya (1) öreg hal (2) Öreg hal (1) öreg halász (1) orosz avantgárd (1) pilátus (1) Piros Vadász (1) rádió-performance (1) Rádiójáték (1) rádiójáték (5) rádiószínház (5) regényadaptáció (1) Régió Rádió (3) Sári László (1) sci-fi (1) sorozat (1) Szabó-Sipos Barnabás (1) szabó magda (2) szerelem (1) szigethy andrás (1) Szorongás (1) Tasnádi (1) tenger (2) történelmi (1) tündérmese (1) Vámos Miklós (5) Vonnegut (1) Címkefelhő

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Utolsó kommentek

  • vadász2: A Garami-dosszié bennem is mély nyomot hagyott, annyira, hogy így közel húsz év után is felrémlik. Én az eredeti sugárzást kaptam el még 2003-ban. Álmatlanul forgolódtam, mígnem bekapcsoltam a rádi... (2021.06.09. 20:52) Tragédia Vietnámban
  • letigre: Az sorozat ötlete jó, de ahogy a fiatalok úgy tesznek mintha fiatalok lennének, és nyomják a tinédzserek szófordulatait, az valami borzasztó. Méri valaki, hogy mennyien (nem is beszélve a fiatalokr... (2013.01.28. 20:20) Vissza a jövőbe!
  • Monsieur: ..én most hallgattam meg másodszor..Básti Juli alakításában nem találtam semmi kivetni valót..(ill. ez így nagyon visszafogott kijelentés.. - szerintem ez azon alakításai egyike amelyek végett méltá... (2012.11.24. 14:02) Vérbeli patthelyzet
  • Utolsó 20

Vetítésre várva

2012.10.02. 13:57 - Eszter26

Ki vetít kinek? És a "vetítés" mennyire értelmezhető? A nézőpont nagyon fontos, ahonnan rálátunk a világra, de legalább annyira fontos az, hogy értelmezzük amit látunk. Valami ilyesmi jutott eszembe, mikor meghallgattam a Vámos Miklós Főmozi című egyfelvonásos prózája alapján készült rádiójátékot. 

A darab dramaturgiája dialógusra épül, két ember találkozik, beszélget, -  előbb elbeszélnek egymás mellett - majd lassan kibontakozik a szituáció: ez a két, látszólag idegen ember egy bizonyos Miklóska bácsikán keresztül   mégis kapcsolódik egymáshoz. Az egyik a rokona, a másik a barátja, szobatársa . Az elején azt gondoljuk, ez utóbbi az orvosa, mert így mutatkozik be. A történet végén kiderül csak ki, hogy a keresett rokon valójában már nem is él, és az álorvos pedig egy gyógykezelés alatt álló betegtárs,  egy megzavarodott mozigépész, aki a saját fejében újraéli az összes mozifilmet.Egyedül csak ő mutat őszinte sajnálatot az elhunyt iránt, hisz ő ismerte igazán, vele töltötte élete utolsó időszakát. Az igazsággal való szembesülés a hangjáték dramaturgiai csúcspontja: lelepleződik az álorvos, a mélyen gyászoló rokont meg tulajdonképpen semmi nem kötötte Miklóska bácsihoz. A kérdés: kinek nagyobb hát a vesztesége? 

A különféle mozifilmek zenéinek váltakozása szemlélteti a hangkép váltásokat, vagyis az időben való előrehaladást. A zenei váltás a hangjáték monoton hangulatát is oldja némiképp: a Volt egyszer egy vadnyugat, a Keresztapa , a Sose halunk meg filmek zenéi, és még számos kísérőzene hallható a darabban. A két szereplő párbeszéde sokszor vontatott, csapongó, látszólag olyan dolgokról beszélnek, amelyek nem illeszkednek a beszélgetés-folyamba, nehézkesen bontakozik ki a szituáció. De aztán egyre inkább kivilágosodik a kép, és a lassan kialakuló problémahelyzet elér a kulminációhoz. A figurák megszemélyesítése a két színművész számára igazi színészi feladat: a karakterekből kihozni a legjobbat (Garas Dezső alakítja a mozigépészt, Sinkó László a látogatót). Az ő  hiteles alakításuk teszi izgalmassá a kissé érthetetlenül kibontakozó történetet, és tartja ébren a hallgató figyelmét. Eközben valahonnan mélyről előkúszik egy kérdés, amelyen érdemes elgondolkodni: mit értünk meg és mit értékelünk a felénk sugárzott "vetítésekből", a bolondok őszinteségét, vagy a normálisak képmutatását?

Főmozi

Vámos Miklós hangjátéka

Szereplők: Garas Dezső és Sinkó László

Zenei munkatárs: Takáts György

Dramaturg: Bardos Pál (1997)

A felvételt Liszkai Károly és Komesz Zsolt készítette

Rendezte: Gábor László István

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://hangter.blog.hu/api/trackback/id/tr44815408

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.10.02. 14:09:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása