Hangtér | A rádiókritikus

Online hallgatható hangjátékokról

Címkék

1956 (2) adaptáció (9) Agota Kristof (1) Ajtay Andor (1) Artur Miller (1) Az analfabéta (1) Az öreg halász és a tenger (1) Bartók Rádió (6) Béres Attila (1) bitó lászló (1) Bulgakov (1) bulgakov (1) Czigány Zoltán (1) Dmitrij Nyikolajev (1) Duncan Macmillan (1) Elfriede Jelinek (1) fantasy (2) Fésűs Éva (1) fodor tamás (1) Forradalom (1) Funk Miklós (1) Gerhart Hauptmann (1) Goncsarov (3) Gücülke (1) Hangjáték (2) hangjáték (19) hangjátéksorozat (2) HangJátékTér (6) hanna (1) Harry Potter (1) Hegyi Barbara (1) Helyey László (1) Hemingway (4) Horgas Béla (1) humor (1) Időfutár (5) időfutár (1) időutazás (1) ifjúsági hangjáték (1) Ifjúsági hangjátéksorozat (2) ifjúsági sorozat (1) Iris Disse (1) katalin utca (1) Keresők (1) Kossuth Rádió (10) kossuth rádió (3) kritika (10) Kritika (1) Krúdy Gyula (1) Ladik Katalin (2) Latinovits Zoltán (2) Lehoczky Orsolya rendezései (2) mesejáték (5) Mohács (1) Molnár Péter (1) MR3 (1) Naplemente előtt (1) Oblomov (4) Odüsszeusz alkonya (1) öreg hal (2) Öreg hal (1) öreg halász (1) orosz avantgárd (1) pilátus (1) Piros Vadász (1) rádió-performance (1) rádiójáték (5) Rádiójáték (1) rádiószínház (5) regényadaptáció (1) Régió Rádió (3) Sári László (1) sci-fi (1) sorozat (1) Szabó-Sipos Barnabás (1) szabó magda (2) szerelem (1) szigethy andrás (1) Szorongás (1) Tasnádi (1) tenger (2) történelmi (1) tündérmese (1) Vámos Miklós (5) Vonnegut (1) Címkefelhő

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Utolsó kommentek

  • vadász2: A Garami-dosszié bennem is mély nyomot hagyott, annyira, hogy így közel húsz év után is felrémlik. Én az eredeti sugárzást kaptam el még 2003-ban. Álmatlanul forgolódtam, mígnem bekapcsoltam a rádi... (2021.06.09. 20:52) Tragédia Vietnámban
  • letigre: Az sorozat ötlete jó, de ahogy a fiatalok úgy tesznek mintha fiatalok lennének, és nyomják a tinédzserek szófordulatait, az valami borzasztó. Méri valaki, hogy mennyien (nem is beszélve a fiatalokr... (2013.01.28. 20:20) Vissza a jövőbe!
  • Monsieur: ..én most hallgattam meg másodszor..Básti Juli alakításában nem találtam semmi kivetni valót..(ill. ez így nagyon visszafogott kijelentés.. - szerintem ez azon alakításai egyike amelyek végett méltá... (2012.11.24. 14:02) Vérbeli patthelyzet
  • Utolsó 20

Ha volna több életem…

2012.10.17. 23:08 - mezofi.orsolya

Címkék: kritika adaptáció rádiójáték Bartók Rádió HangJátékTér Ladik Katalin

Ladik Katalinból három van. Egy üvegezőnő, egy művésznő és egy szerkesztőnő, akiket névazonosságuk miatt a hivatalok rendre összetévesztenek, így kapcsolatba lépnek egymással. De valójában a három nő a szerző, Ladik Katalin három életszakaszának megfeleltethető énje. Kár, hogy erre csak a hangjáték alapjául szolgáló regény fülszövegéből jöttem rá.

A három párhuzamos élettörténetet egyre nehezebb követni. A nők közötti határok bizonytalanabbá válnak, ahogy egymás életét kezdik élni. Végül az alakok teljesen egymásba olvadnak. Ennek dramaturgiai megoldása figyelemreméltó: a darab utolsó néhány percében a három hang kánonban mondja ugyanazt a szöveget, a szólamok cserélődnek, mindig másikuk lép elő szólistává.

A nőalakok megkülönböztetését nehezítette, hogy a három hang meglehetősen hasonlított egymásra. Sokszor csak sejtésem volt róla, éppen kit hallok, biztosra csak akkor mehettem, ha az aktuális megszólalóra jellemző helyszínen jártunk, például színházban, vagy szerkesztőségben. A megértést hátráltatták a látszólag semmihez sem kapcsolható szürreális jelenetek és a mellékszereplők tömkelegének hirtelen felbukkanásai.

A rádiójáték nem áll meg a saját lábán. Nekem csupán kusza összevisszaságnak tűnt a mű, és minden erőmmel azért küzdöttem, hogy az elhullajtott történetdarabkákat összerakjam valamiféle egésszé. A sok kérdőjelre Ladik Katalin munkásságának megismerése adott választ. Már nem zavaró tényezőként jelent meg a hangjáték sajátos felépítése, hangulata, zenéje. A kusza összevisszaság ugyan kusza összevisszaság maradt, de legalább megértettem a célját. Olyan a darab, mint egy modern festmény, amelyet csak hosszas boncolgatás után lehet befogadni.

Értékelés: 3/5

Ladik Katalin: Élhetek az arcodon? – bevezetés Ladik Katalin magánmitológiájába

Szereplők: Üvegezőnő – Kiss Mari, Művésznő – Ónodi Eszter, Szerkesztőnő – Takács Katalin, Ladik Katalin (saját maga) – Ladik Katalin, A férj – Vallai Péter, Matkovics – Hegedűs D. Géza, Szerb hangja – Brenner Zoltán, Kinga – Bartsch Kata, Janja – Kecskés Karina, Tiszt – Viczei Zsolt, Szentjóby – Thúróczy Szabolcs, Tricepsz – Lantos László, Juszuf, úgy is mint Farokember – Keszég László, Charles Bukowski – Dr. Máriás Béla, Műsorvezető – Mészáros Béla, Az ügyelő szerepében – Herczeg Tamás

Zene: The Pastorz. Az együttes tagjai: Hevesi Nándor, Pórteleki Áron, Kovács „Royal” Ferenc és Kiss Árpád

Ószláv ének: Brenner Zoltán

A felvételt Liszkai Károly és Tánczos Tamás készítette.

Ladik Katalin azonos című regényes élettörténetét rádióra alkalmazta: Lőkös Ildikó

Dramaturg: Cseicsner Otília

Rendezte: Szilágyi Kornél.

Készült a Magyar Rádió 20-as stúdiójában, 2012-ben.

Meghallgatható a Magyar Rádió hangtárában

A bejegyzés trackback címe:

https://hangter.blog.hu/api/trackback/id/tr244855361

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása