Hangtér | A rádiókritikus

Online hallgatható hangjátékokról

Címkék

1956 (2) adaptáció (9) Agota Kristof (1) Ajtay Andor (1) Artur Miller (1) Az analfabéta (1) Az öreg halász és a tenger (1) Bartók Rádió (6) Béres Attila (1) bitó lászló (1) bulgakov (1) Bulgakov (1) Czigány Zoltán (1) Dmitrij Nyikolajev (1) Duncan Macmillan (1) Elfriede Jelinek (1) fantasy (2) Fésűs Éva (1) fodor tamás (1) Forradalom (1) Funk Miklós (1) Gerhart Hauptmann (1) Goncsarov (3) Gücülke (1) Hangjáték (2) hangjáték (19) hangjátéksorozat (2) HangJátékTér (6) hanna (1) Harry Potter (1) Hegyi Barbara (1) Helyey László (1) Hemingway (4) Horgas Béla (1) humor (1) Időfutár (5) időfutár (1) időutazás (1) ifjúsági hangjáték (1) Ifjúsági hangjátéksorozat (2) ifjúsági sorozat (1) Iris Disse (1) katalin utca (1) Keresők (1) kossuth rádió (3) Kossuth Rádió (10) Kritika (1) kritika (10) Krúdy Gyula (1) Ladik Katalin (2) Latinovits Zoltán (2) Lehoczky Orsolya rendezései (2) mesejáték (5) Mohács (1) Molnár Péter (1) MR3 (1) Naplemente előtt (1) Oblomov (4) Odüsszeusz alkonya (1) Öreg hal (1) öreg hal (2) öreg halász (1) orosz avantgárd (1) pilátus (1) Piros Vadász (1) rádió-performance (1) rádiójáték (5) Rádiójáték (1) rádiószínház (5) regényadaptáció (1) Régió Rádió (3) Sári László (1) sci-fi (1) sorozat (1) Szabó-Sipos Barnabás (1) szabó magda (2) szerelem (1) szigethy andrás (1) Szorongás (1) Tasnádi (1) tenger (2) történelmi (1) tündérmese (1) Vámos Miklós (5) Vonnegut (1) Címkefelhő

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Utolsó kommentek

  • vadász2: A Garami-dosszié bennem is mély nyomot hagyott, annyira, hogy így közel húsz év után is felrémlik. Én az eredeti sugárzást kaptam el még 2003-ban. Álmatlanul forgolódtam, mígnem bekapcsoltam a rádi... (2021.06.09. 20:52) Tragédia Vietnámban
  • letigre: Az sorozat ötlete jó, de ahogy a fiatalok úgy tesznek mintha fiatalok lennének, és nyomják a tinédzserek szófordulatait, az valami borzasztó. Méri valaki, hogy mennyien (nem is beszélve a fiatalokr... (2013.01.28. 20:20) Vissza a jövőbe!
  • Monsieur: ..én most hallgattam meg másodszor..Básti Juli alakításában nem találtam semmi kivetni valót..(ill. ez így nagyon visszafogott kijelentés.. - szerintem ez azon alakításai egyike amelyek végett méltá... (2012.11.24. 14:02) Vérbeli patthelyzet
  • Utolsó 20

Pénelopé férjet keres?

2012.12.03. 12:58 - bernát.iváncsics

Címkék: hangjáték Béres Attila Odüsszeusz alkonya Hegyi Barbara Helyey László

Béres Attila: Odüsszeusz alkonya

 

A leleményes Odüsszeusz évtizednyi bolyongások után hazatér, és leleményességének utolsó momentumával a ithakai palotát megszálló kérőket is legyőzi: koldusnak öltözik, felveszi kapcsolatát fiával, Télemakhosszal, majd a végső győzelem után Pénelopéval tér nyugovóra a hitvesi ágyon. Csakhogy mindez egy eposz klasszikus dramaturgiájában játszódik le. Pénelopét senki nem kérdezte a történtekről.

Béres Attila játéka műfajilag komédia, farce, antieposz. Odüsszeusz már az első percekben kikezd a pásztorfiú alakját felvevő Pallas Athénével – nem kicsit homoerotikus éllel. Pénelopé sem esik hasra a 10 éve csatangoló férje felbukkanásától, aki „minden barlangba behatolt”. Miben különbözne hát a kérők sáskahadától? Külön csavar a hangjátékban Télemakhosz ifjúkorban is virágzó ödipusz-komplexusa, amelyen nincs mit csodálkozni, ha egy fiú éveken keresztül próbálja megtalálni kicsapongó apukáját – minden siker nélkül. A kicsapongó apa azonban hazatért, egyfajta hedonista tékozló fiúként. Mennyi hitele marad az antik görög hősnek?

„És tényleg a te ötleted volt a trójai faló?” – kérdezi a fiú, de Odüsszeusz csak legyint. Apa és fiú együtt törjön hatalomra, bár a fiúnak nem sok lapot osztanak majd, és ezt Télemakhosz is érzi. Odüsszeusz a Kirkék vágyvilágából túl későn ocsúdik, immár árnyoldala egykori önmagának. Helyey László bizonytalanul remegő öregférfi-hangja azt a megkésett hőst szólaltatja meg, aki a már számára is homályba vesző hőstett-emlékek tőkéjére próbálna építeni.

A hangjáték kompozíciója talán ott hiányos kissé, hogy egy ilyen ellen-narratíva ellenére sem képes Pénelopét főszereplővé léptetni. Pénelopé 10 évéről továbbra sem szól a fáma. Pedig egy olyan antieposzban, mint Béres Attila munkája, éppen elég ablak nyílna arra, hogy egy – még a feminista felhangokat elkerülő – alternatív eposzt vázoljon fel. Vagy akkor már nem beszélhetnénk farce-ról? Az Odüsszeusz alkonya két kibékíthetetlen eposz-interpretáció összecsúszása, ezek fanyar, szomorkás, de mindig vicces elbeszélése.

 

 

Béres Attila hangjátéka


 

Szereplők:
Odüsszeusz - Helyey László,

Pallasz Athéné - Hegyi Barbara,

Pénelopé - Vándor Éva,

A dajka - Földi Teri,

Télemakhosz, Odüsszeusz Pénelopétól született fia - Varju Kálmán,

Télegonosz, Odüsszeusz Kirkétől született fia - Szőts Artúr,

Kallidiké - Lázár Kati, Zeusz - Nagy Zoltán,

A kérők - Borbiczky Ferenc, Hajdu István, Tahi József és Zöld Csaba


Közreműködnek: Czakó Máté, Erdős Éva, Fehér Dániel, Jaskó Bálint, Tarr Judit, Varja Balázs és Vaszkó Bence


A felvételt Gera Csilla és Tánczos Tamás készítette


A rendező munkatársa: Rovó Rézi


Zenéjét Gebauer Mária állította össze


Rendező: Varsányi Anikó (2006)


A Művészeti Produkciós Szerkesztőség műsora

A bejegyzés trackback címe:

https://hangter.blog.hu/api/trackback/id/tr444963538

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása